۰۹۱۳۴۴۲۷۹۴۱ info@enfuchina.com

توضیحات کلی

 

پکن، پایتخت جمهوری خلق چین، دومین شهر پرجمعیت دنیا و پرجمعیت ترین پایتخت دنیا است. بعد از شانگهای، پکن بیشترین جمعیت شهرنشین را در خود اسکان داده و از لحاظ سیاسی، فرهنگی و آموزشی به مرکز چین تبدیل شده است. فرودگاه بین المللی پکن از سال ۲۰۱۰ از لحاظ جا به جایی مسافرها رتبه دوم دنیا را در اختیار داشته و از سال ۲۰۱۶ متروی این شهر شلوغ ترین متروی دنیا محسوب شده و پس از متروی شانگهای، طولانی ترین خط متروی دنیاست. در پکن ۹۱ دانشگاه در حال تولید علم هستند که اکثر آنها از دانشگاه های برتر چین محسوب میشوند و دانشگاه پکن و دانشگاه چینهوا نیز جزو ۶۰ دانشگاه برتر دنیا به شمار می روند و دانشجویانی که قصد تحصیل در چین را دارند این دو دانشگاه را در اولویت قرار می دهند.

 

در لیست ۵۰۰ شرکت صنعتی برتر دنیا که در مجله Fortune انتخاب میشوند، در سال ۲۰۱۵ ، ۵۲ شرکت برتر دنیا در پکن قرار دارند که بیش از هر شهر دیگری است. شرکت نفت و گاز چین ، شرکت نفت ملی چین و شرکت برق دولتی چین، به ترتیب در رتبه دو ، چهارم و هفتم دنیا در این لیست قرار گرفته اند. منطقه تجاریِ مرکزی پکن، مرکز رشد اقتصادی و نوسازی پکن است که حتی خطوط هوایی آن، به خاطر ساخت آسمان خراش های متعدد، هر روز در حال تغییرند.پکن در بیشترِ هزاره دوم، پرجمعیت ترین شهر دنیا بوده است. این شهر بخشی از شهرتش را مدیون قصرهای باشکوه، معابد عظیم، پارک ها و بوستان ها و مقبره و دروازه های عظیم است. گنجینه های هنری و علمی (دانشگاه ها) ، پکن را به مرکز هنر و فرهنگ چین تبدیل کرده اند. هفت جاذبه تاریخی تحت نظارت یونسکو در این شهر قرار دارند که عبارتند از : شهر ممنوعه، معبد آسمان، کاخ تابستانی، آرامگاه سلسله مینگ، غارهای زوکودیان، بخش هایی از دیوار بزرگ چین و آبراه بزرگ چین، که همگی آنها از جذابترین مناطق گردشگری دنیا به حساب می آیند.

 

 

جمعیت

 

به گزارش رسمی آمار مقامات چینی از سرشماری سال ۲۰۱۰ ، جمعیت پکن ۱۹,۶۱۲,۳۶۸ نفر بوده است. .جمعیت این شهر در سال ۲۰۲۱ در حدود ۲۰,۸۹۷,۰۰۰ نفر تخمین زده شده است.میانگین امید به زندگی در این شهر حدود ۸۱.۱۲ سال است که جزء بهترین شهرهای چین محسوب می شود. امید به زندگی برای مردان ۷۹.۱۶ سال و برای زنان ۸۳.۱۷ سال است.

 

 

فرهنگ

 

اپرای پکن، سبکی از اجرای تئاتر است که در سطح چین بسیار معروف است. این سبک، ترکیبی از ترانه، دیالوگ های روزمره و حرکات استعاری ، اشاره و حرکات آکروباتیک است که از نکات برجسته فرهنگ چین به شمار می رود. لهجه و گویش استفاده شده در این اجراها، تفاوت زیادی با زبان استاندارد چینی و لهجه پکنی دارد.

 

حمل و نقل

 

یکی از بهترین راه ها برای حمل و نقل در شهر پکن چین ، متروی آن است. ساعت کاری مترو از ۵ صبح تا نیمه شب است. مسافرها هم می توانند کارتهای اعتباری با نام Beijing Smart Card خریداری کرده و با آن از سیستم حمل و نقل عمومی اتوبوس ها و مترو استفاده کنند. هزینه استفاده از این کارت برای مسافران با شهروندان برای مترو یکسان است ولی برای اتوبوس ها کمتر است. اکثر خطوط اتوبوس رانی این شهر از ۵ صبح تا ۱۱ شب فعال هستند.

 

آب و هوا

 

اقلیم آب و هوایی شهر پکن چین به شدت مرطوب است. این شهر، چهار فصل است؛ از زمستان بسیار سرد با دمای چندین درجه زیر صفر گرفته تا تابستانی داغ و مرطوب با دمای میانگین ۲۶ درجه سانتی گراد ، به خوبی تنوع آب و هوایی این شهر را نشان میدهند. بیشتر بارش های پکن در تابستان (جوئن تا آگوست) رخ می دهند. آب و هوای بهاری (مارس تا مه) آن هم گرم همراه با باد است. پاییز در پکن (سپتامبر تا نوامبر) همراه با آسمانی صاف است که دمایی مطبوع و کمی رطوبت دارد.

 

اقتصاد

 

از آنجایی که بیشتر شرکت های دولتی در پکن متمرکز هستند، این شهر بیشتر از هر شهر دیگری، شرکتهای لیست ۲۰۱۳ مجله Fortune را در خود قرار داده بود. اقتصاد این شهر دیگر پساصنعتی است و وابسته به فعالیت بخش خدمات شده است که ۷۶.۹ درصد از بازار را در اختیار خود در آورده اند. صنعت بعدی غالب در پکن ، بخش صنعت است که ۲۲.۲ درصد از بازار را در اختیار دارند و در نهایت ۰.۸درصد از بازار در اختیار بخش کشاورزی و معدن داری است.

 

خرید

 

خرید کردن یکی از تفریحات لذت بخش در پکن است و با پیدا کردن تخفیفات مختلف و گشت و گذار در بازار ها، می توانید کمی با فرهنگ آن هم آشنا شوید. مرکز خرید اصلی پکن منطقه وانگفوجینگ داجیه است که خیلی از فروشگاه های بزرگ از جمله «مرکز خرید پکن» در آن قرار دارند.

همچنین خیابان شیدان (Xidan) یکی دیگر از مناطق خوب برای خرید ، مخصوصا خرید قطعات الکترونیکی است.

 

 

هزینه های زندگی در شهر پکن

 

هزینه ماهانه زندگی یک خانواده چهار نفره بر اساس برآوردهای مرکز Numbeo بدون احتساب اجاره خانه برابر با ۲,۱۹۲.۹۲ دلار آمریکا (۱۵,۲۲۱.۲۶ یوان چین) است. هزینه زندگی یک نفر نیز بدون احتساب اجاره خانه معادل ۶۰۰.۱۴ دلار آمریکا(۴,۱۶۵.۶۶۲ یوان چین) است. شاخص هزینه زندگی در جینان معادل ۴۵.۴۳ است.

شاخص هزینه زندگی در پکن ۱۷.۵۸% بیشتر از تهران است.اجاره خانه در پکن به طور متوسط ​​۶۱.۲۴% بیشتر از تهران است.

 

 

جاذبه های گردشگری پکن

 

شهر ممنوعه (Forbidden City)

 

شهر ممنوعه یکی از بزرگ‌ترین کاخ‌های جهان است و هم تراز با کاخ‌هایی چون کرملین، باکینگهام و ورسای محسوب می‌شود. این کاخ همچنین عنوان کامل‌ترین مجموعه معماری چوبی جهان را نیز به نام خود کرده است.علت نام‌گذاری این کاخ به شهر ممنوعه این است که در سالیان دور شهری که این کاخ در آن قرار دارد، ارتباط خود را به مدت ۵۰۰ سال با کل جهان قطع کرده بود. تاریخ ساخت شهر ممنوعه به قرن ۱۵ میلادی بر می‌گردد.

 

 

دیوار چین

 

این دیوار طولانی به عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه دنیا محسوب می‌شود و قدمت آن به ۲۰۰۰ سال قبل می‌رسد، و در زمان امپراتور کین شی هوانگ پایه‌گذاری شده است، به مرور دیوارهای زیادی جهت دفاع از چین ساخته شده که با اتصال آنها با این دیوار، دیوار بزرگ چین پدید آمد، که مهم‌ترین بخش توریستی آن بخش بادالینگ (Badaling) است که می‌توان از آن به سادگی به این دیوار رسید و همچنین بهتر است در اواسط هفته از این مکان شلوغ و محبوب در چین دیدن کنید.

 

کاخ تابستانی (Summer Palace)

 

قدمت ساخت این کاخ به سال ۱۷۵۰ می‌رسد و در ۱۵ کیلومتری شهر باستانی پکن واقع شده است، این کاخ بزرگ بر روی تپه‌های سرسبز و بلند که بر روی دریاچه کونمینگ واقع شده‌اند قرار گرفته است، این کاخ محل اقامت و تفرجگاه حاکمان چینی در فصل تابستان بوده است و هم اکنون به عنوان مکانی تفریحی و پر بازدید در پکن شناخته شده و امکانات رفاهی تعبیه شده در اطراف آن تعداد زیادی گردشگر را از نقاط مختلف جهان به این مکان می‌کشاند.

 

 

 

معبد لاما (Lama Temple)

 

معبد لاما (Lama Temple) یکی از دیدنی‌ترین معابد شهر زیبای پکن است که مانند بیشتر بناهای تاریخی آن، پر از نقش و رنگ‌های گوناگون است. نام دیگر معبد باشکوه لاما، یونگ‌هه (Yonghe) است و از ۳ دالان طاقدار، ۵ تالار اصلی، چرخ‌های گردان مخصوص زائرین، کاشی‌های خوش رنگ مجذوب‌کننده، شیرهای چینی باشکوه، مجسمه‌ها و دیوارهایی که با تصاویری از مغول‌ها، منچوری‌ها، تبتی‌ها و چینی‌ها پر شده، تشکیل شده است.