۰۹۱۳۴۴۲۷۹۴۱ info@enfuchina.com

توضیحات کلی

 

گوانگ‌ژو یا گوانگ‌جو یا گوان‌جو، شهری است در جنوب کشور چین. نام رسمی آن در هنگام حکومت جمهوری چین «کانتون» بود. گوانگ‌ژو مرکز استان گوانگ‌دونگ است.

 

شهر گوانگجو چین که به نام‌های دیگری مثل کانتون «Canton» نیز مشهور است، مرکز استان گوانگدونگ بوده و پرجمعیت‌ترین شهر این استان می‌باشداین شهر در کنار شهر‌هایی مثل شانگ‌های، پکن، شنژن، یکی از گران‌ترین شهرها به جهت مستغلات می‌باشد. یکی از معروف‌ترین رویدادهای شهر گوانگجو، بازارچه‌ای است به نام «Canton Fair». این بازارچه، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارچه‌های چین می‌باشد. نشریه Forbes، شهر گوانگجو را برای سه سال پیاپی، از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، به عنوان برترین شهر تجاری چین انتخاب کرده است و می توان دانشگاه های این شهر را به عنوان یکی از مقاصد تحصیلی برای دانشجویان خارجی علاقمند به تحصیل در چین نام برد.

 

گوانگجو امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز حمل و نقل و نیز، از مهم‌ترین بنادر کشور چین است. این شهر، یا بهتر بگوییم، کلان‌شهر، یکی از سه شهر بزرگ چین بوده و به دلیل کشیده شدن آن تا نزدیکی شهر‌های اطراف از جمله شهر فوشان، دونگوان، ژونگشان و شنژن، یکی از بزرگترین تراکم‌های شهری جهان را به وجود آورده است. گوانگجو یکی از پنج شهر ملی مرکزی چین (China’s Five National Central Cities) می‌باشد. گوانگجو در رده‌بندی شهری، به عنوان یک شهر Alpha-Global شناخته می‌شود.در سال‌های اخیر، رشد قابل توجه ای در تعداد خارجی‌های دارای اقامت و مهاجران به وجود آمده است. این مهاجران اغلب از کشور‌های جنوب شرقی آسیا، خاورمیانه، اروپای شرقی و به خصوص، از آفریقا می‌باشند و همین، موجب شده تا به گوانگجو، لقب «پایتخت جهان سوم» داده شود.

 

جمعیت

جمعیت این کشور در سال ۲۰۱۰، حدود ۱۲.۷۸ میلیون نفر بوده است. جمعیت ساکن شهر آن نیز حدود ۱۱ میلیون و ۷۰ هزار و ۶۵۴ نفر است و باقی‌مانده جمعیت، در مناطق روستایی اطراف شهر ساکن‌اند..جمعیت این شهر در سال ۲۰۲۱ در حدود ۱۳,۶۳۵,۰۰۰ نفر تخمین زده شد.

 

فرهنگ

فرهنگ بومیان کانتونی را می‌توان زیرمجموعه‌ای از فرهنگ‌های مناطق جنوبی یا لینگ‌نان به حساب آورد. در خانه اپرای شهر گوانگجو چین و ارکستر سمفونی این شهر، هم موسیقی‌های غربی اجرا می‌شود هم چینی. موسیقی کانتونی، یک استایل سنتی خاص این شهر بوده و کانت‌پاپ، شکل محلی موسیقی پاپ و راک-اند-رول می‌باشد.

 

حمل و نقل

گوانگجو یک سیستم حمل و نقل عمومی گسترده و کارا وجود دارد که گشت‌و‌گذار در داخل شهر را بسیار آسان می‌کند. با استفاده از کارت‌های الکترونیکی Yang Cheng Tong، که در فروشگاه‌های رفاهی سراسر شهر موجود است، می‌توانید با قیمتی نازل‌تر، از وسایلی چون اتوبوس‌، مترو و حتی برخی از تاکسی‌ها استفاده کنید

 

آب و هوا

شهر گوانگجو چین بخشی از دلتای رود پرل بوده و آب‌ و هوای آن، نیمه گرمسیری مرطوب می‌باشد. این شهر دقیقا زیر مدار راس‌السرطان قرار گرفته و آب و هوای دل چسب آن، مزیت مهمی برای مسافرپذیری آن می‌باشد. این شهر در بیشتر فصول سال، آب‌ و هوایی گرم و شرجی دارد؛ اما مانند بسیاری از مناطق چین، ۴ فصل می‌باشد. تابستان‌های آن (از ژوئن تا سپتامبر) مرطوب، شرجی و گرم بوده و زمستان‌های آن (از دسامبر تا مارس) معتدل و خشک است.

 

اقتصاد

گوانگجو اصلی‌ترین مرکز تولیدات دلتای رود پرل، از پیشروترین‌ها در تجارت و صنعت کشور چین، می‌باشد. در سال ۲۰۱۳، GDP آن به ۱۵۴۲ میلیارد ین (۲۴۸ میلیارد دلار) رسید و میزان سرانه آن، ۱۲۰،۵۱۵ ین (۱۹،۴۵۹ دلار) بود. گوانگجو یکی از موفق‌ترین شهرهای کشور چین است. بازارچه کانتون «Canton Fair»، که پیشتر به «همایش واردات و صادرات چین» مشهور بود، سالانه در ماه آوریل و اکتبر توسط وزارت‌خانه اقتصاد این کشور برگزار می‌گردد.

 

خرید

شهر گوانگجو به بهشت فروشندگان معروف است. این شهر دارای تنوع محصولی بسیار بالا و قیمت‌های بسیار نازلی است و مراکز تجاری بسیار متنوعی دارد. Shangxiajiu Road، Beijing Road و Shifu Road، از مراکز مهم تجاری این شهر بوده و پر هستند از فروشندگان و برندهای قدیمی محبوب و نیز، مراکز خرید مدرن و مصداق بارزی از اختلاط سنت و مدرنیته می‌باشند.

 

هزینه های زندگی در شهر گوانگجو

هزینه ماهانه زندگی یک خانواده چهار نفره بر اساس برآوردهای مرکز Numbeo بدون احتساب اجاره خانه برابر با ۱,۹۷۴.۳۷ دلار آمریکا (۱۳,۷۰۴.۲۸یوان چین) است. هزینه زندگی یک نفر نیز بدون احتساب اجاره خانه معادل ۵۴۰.۹۹ دلار آمریکا(۳,۷۵۵.۰۳ یوان چین) است. شاخص هزینه زندگی در گوانگجو معادل ۴۱.۳۶ است.شاخص هزینه زندگی در گوانگجو ۷.۰۴% بیشتر از تهران است.اجاره خانه در گوانگجو به طور متوسط ​​۱۸.۳۸% کمتر از تهران است.

 

 

جاذبه های گردشگری گوانگجو

 

برج کانتون (Tower Canton)

برج کانتون که با نام برج گوانگژو نیز شناخته می‌‌شود، یک برج چندمنظوره است که کار خود را برای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ آغاز کرد. با ۶۰۴ متر ارتفاع، برج کانتون دومین برج بلند در چین و چهارمین سازه مرتفع در جهان به‌شمار می‌رود. در ساخت این برج از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های مهندسی استفاده شده است. سکوی بازدید برج چشم‌اندازی فوق‌العاده را از شهر به بازدیدکنندگان عرضه می‌کند. همچنین تعدادی رستوران، نمایشگاه و مراکز تفریحی در آن جای گرفته‌اند.

 

کلیسای جامع قلب مقدس (Sacred Heart Cathedral)

کلیسایی با قدمت ۱۳۰ سال در شهر گوانجو وجود دارد که به کلیسای جامع قلب مقدس مسیح مشهور است. این کلیسا در جاده ی یید و در میدان هاییژو در مرکز شهر قرار گرفته است. این کلیسا توسط دو معمار فرانسوی طراحی شده است و در طی ۲۵ سال توسط یک هنرمند چینی تکمیل شد و ساخت آن از سال ۱۸۶۳ تا ۱۸۸۸ به طول انجامید. این کلیسا وسعتی برابر ۲۷۵۴ متر مربع دارد

 

موزه گوانگ دونگ

موزه گوانگ‌دونگ به هنر، فرهنگ، طبیعت و تاریخ کانتونی می‌پردازد و در گوانگژو چین قرار دارد. با مجموعه‌‌ای بالغ بر ۱۶۰ هزار قطعه، این موزه برای اولین بار، کار خود را در سال ۱۹۵۹ آغاز کرد. ساختمان جدید موزه با پنج طبقه، در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد و مانند جعبه‌ای مشبک به‌نظر می‌رسد که گنجینه‌ای گرانبها را در خود پنهان کرده است. علاوه بر مجموعه‌های دائمی، موزه گوانگ‌دونگ میزبان نمایشگا‌ه‌های موقتی نیز می‌‌شود.

 

تالار موسیقی زینگ های(Xinghai Concert Hall)

تالار زینگ های یکی از جاذبه های شهر گوانجو است و محلی برای اجرا گروه ارکستر سمفونی می باشد. این تالار در جزیره ی ارشا در میان باغ مجسمه ها واقع شده است. نام این تالار از نام زیان زینگ های از موسیقی دانان معروف چین و اهل گوانجو برداشته اند.نمای بیرونی این سالن از پوست صدف و فضای داخلی آن از چوب تشکیل شده است. تمامی ویژگی های آکوستیکی جهت انتشار هر چه بهتر صدا استفاده شده است.